Pesanan Rasullullah saw :

Daripada Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma bahwasanya Nabi s.a.w. bersaba:

"Sampaikanlah (kepada orang lain) daripadaku, sekalipun hanya satu ayat .
Berceritalah tentang kaum Bani Israil dan tidak ada halangan ke atasnya. Dan sesiapa yang berdusta atas diriku dengan sengaja maka ia menempati tempat duduknya dari neraka."

(Riwayat Bukhari)

Tuesday 8 March 2011

Stesyen Kedua Mengenali Islam

Naskah yang diberi kepada saya untuk dibaca di letakkan dalam sampul surat berwarna merah. Macam sampul surat angpau hari raya Cina. Saya tidak membukanya terus kerana malas melayan permintaan orang yang tak berapa saya kenali ini tetapi sering mengganggu fikiran saya dengan soalan2 yang saya dipaksa menjawabnya.

Selepas membelek2 sampul surat itu saya mencampakkannya ke atas meja di bilik hostel saya di Blok G.

Banyak kerja kursus yang mesti saya hantar dan projek2 yang mesti saya siapkan sebelum hujung minggu berakhir. Menyiapkan projek memerlukan saya berjaga malam dan kadang2 tak tidur bermalam2. Bila dah habis di hantar dan sesi kritikan pun berlalu penatnya bukan main. Bila balik ke bilik terus bongkang tak sedar diri hingga esoknya. Hanya bangun untuk mandi, ke bilik air untuk panggilan alam atau solat.... selepas itu sambung tidur.

Maka sampul surat berwarna merah itu tidak saya sentuh sehinggalah dua minggu berlalu.

Ketika sedang duduk di meja melayani telinga dengan lagu2 dari kaset yang menjadi kegemaran saya terdiri dari lagu2 Inggeris yang merdu dan sangat meruntun jiwa, saya membelek kembali sampul itu. Tiada nama saya pun ditulis di atasnya. Bersih.

Saya membukanya kerana ingin tahu apakah cerita yang sungguh  istimewa sehingga saya di suruh membacanya.

Di dalamnya ada sekeping kertas putih yang di lipat2 hingga menjadi sangat kecil. Saya tetrpaksa membuka lipatannya satu persatu untuk melihat kandungannya.

Alangkah terkejutnya saya. Perasaan marah meluap2 dalam hati saya.. Jika boleh terbang berjumpa dengan si keparat ini saya akan terbang saat itu jua.

Kertasnya kosong.  K O S O N G!!!!!

Tidak ada apa2 yang di tulis atau tertulis di atasnya.

Apa maksud dia ini. Ingin mempermain2kan saya agaknya. Tunggu saya akan katakan isi hati saya tentang dia bila berjumpa nanti . Jaga..

Sebenarnya saya tidak perlu berjumpa dia untuk apa2 pun. Kenapa buang masa yang berharga. Pergi main tennis atau jogging lagi membawa kebaikan daripada melayaninya.  Tapi saya mahu berjumpa kerana dia membuat saya sungguh marah.

Kebetulan ketika hari Sabtu itu saya tidak ada ancangan kemana2. Lantas saya ke kafetaria pelajar untuk sarapan sambil mengharapkan dapat bertemu dengan teman2 se kuliah untuk menanyakan jika mereka ada rancangan menarik untuk di buat hujung minggu itu.

Saya beli nasi lemak dan karipap dan minum air teh o panas. Sekujur ada suara menyapa.

" Hujung minggu tak kemana nampaknya?"
Suara itu kembali lagi berkumandang di telinga saya.

" Tak." Saya membalas bosan.

Kenapa saat begini mesti berjumpa lagi dengan si dobot ini.

" Sudah baca nashkah yang saya beri.? "

" Saya tidak dapat membaca apa2 kerana jelas kertasnya sungguh putih hingga tulisannya tidak nampak."

"Oh itu!." Dia ketawa besar.

" Kamu sungguh sudah mempermainkan saya.. Sila ambil kembali sampul ini kerana saya tak perlu menyempitkan meja saya dengan sesuatu yang tidak berguna."

" Masakan kamu tidak bisa membaca..... mungkin harus pergi ke kedai cermin mata untuk dapat melihat isi kandungannya."

" Kita kan semuanya ahli saintis di sini. Cerdik pandai yang saya rasa tahu apa maknanya boleh mambaca. Mata saya masih bagus dan saya tak perlukan cermin mata untuk nampak apa yang di hadapan mata saya."

" Kalau begitu baca kan kepada saya apa yang terkandung da dalam naskah itu."

" Tiada apa2 yang perlu dibaca."

" Wah...kamu sungguh buta.."

Ini sudah melampau...

" Saya harus pergi..maaf."

" Tunggu..biar saya katakan.....kamukan sedang berjalan dalam kehidupan. Kalau kamu naik kereta kemudian tiba dipersimpangan jalan...ada lampu isyarat...ada apa yang kamu lihat? Lampu merah, hijau dan kuning kan? Kalau lampu merah kamu berhenti dan lampu hijau kamu boleh berjalan. Sedang lampu kuning kamu harus siap sedia."

" Apa kaitan lampu2 ini dengan saya?"

" Sebab itu saya kata kamu buta..... saya bagi kamu sampul merah...ada kamu berhenti berfikir seketika kenapa warnanya merah dan tidak putih. Bila di buka kertasnya putih dan kamu tak lihat apa2 pun yang tertulis di atasnya sedang saya menyuruh kamu membaca."

" Di mana huruf2 nya untuk di baca?"

" Kalau membaca itu mesti ada tulisan kah? Kamu baca fikiran saya...tak perlu tulisan...kamu baca gerak tubuh saya dan faham kalau seandainya saya marah atau gembira...pun tak perlu tulisan...Kamu rasa angin berlalu, kamu tahu angin itu sejuk atau nyaman kan?.....dan kamu sedang membaca bukan?"

Saya hanya diam. Dia memandang saya tanpa berkelip matanya.

" Lantas apa yang kamu baca di atas kertas putih ini.?"

Diam.

" Siapa yang mencipta kertas ini?"

Diam.

" Jawap lah! Siapa?"

" Mestilah manusia.'

" Siapa? Kamu kenal dia?"

" Tidak ."

" Tapi kamu menggunanya sesuka hati kamu tanpa kenal pencipta kertas ini?'

Diam.

" Bukan kah itu sombong namanya? Mengguna barangnya tapi tak mahu tahu tuan yang meciptanya."

" Betapa dia telah memberi kenikmatan kepada kita untuk dapat menulis apa sahaja di atasnya dan kita tak mahu tahu namanya. Orangnya?"

Dia membebel.

" Sekarang saya mahu tanya lagi. Dari bahan apa yang kertas ini di buat? Kamukan saintis...harus bisa jawap..enteng!"

" Mestilah dari kayu."

' Kayu itu dari mana?"

" Hutan." Saya jawab spontan.

" Siapa yang mencipta hutan itu dan segala tumbuhan yang ada di dalamnya?"

" Semua orang mestilah tahu. Kalau tak tahu tu bodohlah sangat...Itu ciptaan Tuhan."

" Bagus...Syabas!!! Sekarang kamu sudah mula membaca.....Assalamualaikum."

Dia pergi tanpa menoleh kepada saya dan saya ditinggalkannya melopong.




No comments:

Post a Comment