Pesanan Rasullullah saw :

Daripada Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma bahwasanya Nabi s.a.w. bersaba:

"Sampaikanlah (kepada orang lain) daripadaku, sekalipun hanya satu ayat .
Berceritalah tentang kaum Bani Israil dan tidak ada halangan ke atasnya. Dan sesiapa yang berdusta atas diriku dengan sengaja maka ia menempati tempat duduknya dari neraka."

(Riwayat Bukhari)

Monday 7 February 2011

Amalan Hidup Yang Di Redhoi Allah Bergantung Kepada Hati Yang Bersih

Hanya ada dua jenis amalan. Amalan baik dan amalan buruk. Amalan ini menentukan jalan hidupnya di dunia.

Seorang hamba Allah dibekalkan oleh Allah dengan Akal fikiran, dhomir, perasaan dan jiwanya untuk dia memilih amalan manakah yang ingin di lakukannya.

" Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketaqwaanya,
Sesungguhnya beruntunglah orang yang mengsucikan jiwanya itu,
Sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya."   Surah AsSyams : Ayat 8, 9 & 10

Maka buatlah pilihan yang tepat sebagaimana yang di sukai Allah.

Rasullullah saw bersabda :
"Sesungguhnya dalam jasad itu ada segumpal daging. Apabila ia baik maka baiklah seluruh jasadnya. Tetapi apabila ia rosak maka rosaklah seluruh jasadnya. Ketahuilah itu ialah hati."   Hadis riwayat Bukhari & Muslim.

Hati yang bersih melahirkan fikiran yang bersih. Fikiran yang bersih melahirkan pertuturan dan tindakan yang bersih. Sementara rantaian  tindakan kita membentuk watak, karektor dan pribadi yang bersih. Maka berjalan lah kita di atas muka bumi ini dengan penuh tawadhu dan merendah diri.

Ilmunya tinggi tetapi jiwanya luhur dan bersih.. Kefahaman Islamnya mendalam. Keikhlasan mencari redhoNya tinggi melangit. Ia bergantung kepada hati yang sarat dengan ilmu yang menjadi pemacu segala tindakan dan amalannya di dunia.

Imam Malik bin Anas ra  berkata : " Yang dinamakan berilmu itu bukanlah kepandaian atau banyaknya meriwayatkan sesuatu. melainkan hanyalah Nuur yang diturunkan Allah ke dalam hati manusia. Adapun bergunanya ilmu itu adalah untuk mendekatkan manusia kepada Allah dan menjauhkannya dari kesombongan diri."

Allah berfirman dalam Surah AlMujadalah 58 : Ayat 11 : " Allah akan meninggikan orang2 beriman di antara mu dan orang2 yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat."

Ilmu yang diberkati ini walau hanya setitis namun dapat membuat hambaNya menggeruni Allah dan mengagumi kebesaranNya. Walau hanya sedikit namun dapat menerangi hidup dan memandu manusia dari kegelepan kepada keterangan dan cahaya Illahi.

Hati yang bersih haruslah melalui proses peningkatan ilmu Allah dan latihan kepribadian yang juga bersih. Ia dimulai dengan menghadapkan hidupnya semata2 untuk Allah dan mencari jalan untuk mendekatiNya setiap saat hidupnya.

" Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada jasad dan rupabentuk kamu.. Tidak kepada keturunan dan kekayaan kamu. Sebaliknya kepada hati kamu. Sesiapa yang memiliki hati suci lagi bersih, niscaya Allah amat mencintai orang itu. Ketahuilah wahai anak Adam....Orang yang paling dicintai Allah ialah orang yang paling bertaqwa di kalangan kamu." Hadith riwayat Muslim & AtTabarani.

Amalan yang banyak tidak dapat membantu kita di akhirat nanti kecuali kita memenuhi syarat yang ditetapkan oleh Allah.

Allah swt berfirman : " Iaitu di hari harta & anak2 tidak berguna. Kecuali orang2 yang mengadap Allah dengan hati yang bersih. "   Surah AsSyura : 88 & 89

Ibn Qayyim berkata : " Ibadah hati ialah di mana hati seorang hamba itu bergantung sepenuhnya kepada Allah, yakin kepadaNya, kembali kepadaNya, serta bertawakkal kepadaNya dan redho dengan apa yang telah ditetapkan untuknya, kerana pengetahuanNya, kecukupanNya dan kebaikan pilihanNya."

Ketahuilah hati itu sentiasa berubah2 dan bertukar2. Ia boleh dipengaruhi oleh nafsu yang mengajak manusia melakukan kejahatan dan melanggari kehendak Allah swt. Hendaklah kita selalu memohon kepada Allah agar sentiasa menetapkan hati kita supaya berlaku baik sahaja dan menghidari kita dari melakukan keburukan.

Dari Aisyah ra : Rasullullah sentiasa berdoa : " Ya Allah yang membolak balikkan hati. Tetapkanlah hati ku di landasan agama Mu." Aku berkata : Wahai Rasullullah . aku sering mendengar engkau berdoa dengan doa ini. Raaullullah saw berkata : Tiada seorang anak Adam melainkan hatinya itu di antara dua jari Allah. Jika Dia mahu Dia meluruskannya. Dan jika Dia mahu Dia menyesatkannya." Hadis riwayat At Tirmizi & AnNisai.

Bahagialah mereka yang sepanjang hayatnya dikilaui hati yang bersih dan bercahaya.... Pancaran dari Nur Illahi






No comments:

Post a Comment